Om skogslandslaget
Skogslandslaget är en kampanj i samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund, Mellanskog, Södra och Norra skog. Syftet med kampanjen är att belysa hur Sveriges enskilda skogsägare brukar skogen på ett ansvarsfullt sätt med stor nytta för klimatet och den biologiska mångfalden.
Om kampanjen
I Sverige ägs cirka 48 procent av den produktiva skogsmarken av familjeskogsbrukare. Syftet med kampanjen Skogslandslaget är att höja kunskapen om familjeskogsbruket och bygga förtroendet för alla de människor som genom sitt företagande bidrar med förnyelsebar råvara till samhället.
– Många är relativt oinsatta i dagens svenska skogsbruk och vem som äger och brukar skogen. Och för att fånga deras intresse har vi tagit fram en kampanj som sticker ut. Sport är något som berör och som alla har en relation till. Eftersom sportvärldens språk, stil och referenser även kan kombineras med skogsbruket har vi skapat en kampanj som med glimten i ögat lyfter fram skogsägares bidrag till Sverige, säger Ulrica Winberg-Jonsson, kommunikationschef på Norra skog.
“Många saknar kunskap om hur familjeskogsbruk bedrivs”
Genom avväpnande kommunikation, byggd på ödmjukhet, känsla och humor, ska kampanjen visa hur familjeskogsbrukarna tar ansvar för skogen de brukar och hur det bidrar till mångfald och samhällsnytta. Materialet baseras på intervjuer med cirka tio skogsägare från Norra Skog, Södra och Mellanskog. De har fått berätta om vad just de gör för att bruka sin skog på ett ansvarsfullt sätt. Intervjuerna har blivit underlag för annonser, filmer och artiklar.
– Många saknar kunskap om hur familjeskogsbruk bedrivs, och jag önskar att fler förstod att det ansvarsfulla brukandet av skog på ett positivt sätt bidrar till klimatnyttan. Skogen är en viktig del av klimatomställningen och jag känner stolthet över att som skogsägare vara en del av detta. Kampanjen är också ett bra sätt att visa på hur många enskilda skogsägare vi faktiskt är i Sverige, säger Elisabeth Hidén, skogsbrukare.